استار سرویس / نگهداری خودرو / نشانه های مهم ایراد در سیستم ترمز خودرو
مدت زمان مطالعه ۹ دقیقه

نشانه های مهم ایراد در سیستم ترمز خودرو

یکی از بخش های مهم سیستم ایمنی هر خودرویی، سیستم ترمز است که این قسمت از خودرو باید به صورت دائم بررسی شود تا از بروز حوادث احتمالی ناشی از خرابی در سیستم ترمز خودرو پیشگیری کرد.

شاید بارها در روزهای آفتابی وقتی با سرعت در بزرگراه مشغول به رانندگی هستید به این فکر کرده باشید که در یک محفظه از جنس فلز و شیشه نشسته اید و فاصله میان مرگ و زندگی شما تنها بستگی به عملکرد چند قطعه مکانیکی دارد.

در شرایطی که سیستم ترمز عملکرد صحیح و دقیقی داشته باشد، از لحظه ترمز گیری خودرو با سرعت 100 کیلومتر تا لحظه ایست کامل، تقریبا حدود 91 متر طی خواهد شد.

این شرایط ممکن است در هر زمانی رخ دهد و در صورتی که سیستم ترمز عملکرد صحیحی نداشته باشد امکان بروز فاجعه زیاد است. به همین دلیل توصیه می شود صاحبان خودرو مراقبت از سیستم ترمز و رسیدگی به آن ها را جدی گرفته و در صورت وجود نقص در عملکرد سیستم ترمز حتما نسبت به رفع عیب و ایراد آن اقدام کنید.

سیستم ترمز

اکثر اتومبیل های مدرن دارای ترمز بر روی هر چهار چرخ هستند که توسط سیستم هیدرولیک کار می کنند. ترمزها ممکن است از نوع دیسک یا درام باشند.

ترمزهای جلو بیشتر از عقب در توقف ماشین نقش دارند، زیرا ترمزگیری باعث می شود تا وزن ماشین به جلو و به چرخ های جلو برود.

بنابراین بسیاری از اتومبیل ها در جلو دارای ترمز دیسکی هستند که به طور کلی کارآیی بیشتری دارند و در عقب ترمزهای طبل دارند.

سیستم ترمز یک وسیله نقلیه مجموعه ای از قطعات و مکانیزم ها است که هدف اصلی آنها کند کردن چرخش چرخ ها در اسرع وقت است. سیستم های مدرن مجهز به دستگاه ها و مکانیسم های الکترونیکی هستند که در شرایط ترمز اضطراری یا جاده های ناپایدار، خودرو را تثبیت می کنند.

علائم و نشانه های واضحی وجود دارد که نشان دهنده ضعف در عملکرد سیستم ترمز خودرو است که یکی از مهم ترین آنها روشن شدن چراغ ترمز هشدار سیستم ترمز روی صفحه کیلومتر شمار و دیگری طولانی شدن مسافت توقف خودرو هنگام ترمزکردن است.

در صورت مشاهده این علائم باید به بهترین تعمیرگاه خودروهای خارجی مراجعه کنید تا سیستم ترمز بررسی و عیب یابی شود. مجموعه استار سرویس، با در اختیار داشتن تکنسین های ماهر و آموزش دیده آماده ارائه خدمات مکانیکی خودرو و تعمیر و نگهداری خودروهای خارجی دارد.

سیستم ترمز خودرو

سیستم ترمز خودرو

سیستم ترمز چگونه کار می کند

ترمزها با فشار دادن پدال واقع شده بین پدال های کلاچ و گاز فعال می شوند. ترمزها به صورت هیدرولیکی کار می کنند.

وقتی راننده پدال را فشار می دهد، فشار در خط پر شده از روغن ترمز جمع می شود. مایع روی پیستون مکانیزم واقع در نزدیکی لنت های ترمز هر چرخ عمل می کند.

هرچه راننده پدال را بیشتر و بیشتر فشار دهد، ترمز بیشتر می شود. نیروهایی که از پدال می آیند به محرک ها منتقل می شوند و بسته به نوع سیستم، روی چرخ ها یا لنت ها دیسک ترمز را می بندند یا از هم جدا می شوند و در مقابل رینگ های درام قرار می گیرند.

برای تبدیل تلاش راننده به فشار بیشتر، در خطوط خلا وجود دارد. این عنصر باعث افزایش جریان مایع در خط می شود. سیستم های مدرن به گونه ای طراحی شده اند که در صورت کم فشار بودن شیلنگ های ترمز، ترمز همچنان کار می کند (اگر حداقل یک لوله سالم بماند).

عناصر تشکیل دهنده ترمز خودرو

ترمزهای ماشینی از دو دسته عنصر تشکیل شده اند:

درایو

سیستمی که بخشی از مکانیزم ترمز را هدایت می کند.

مکانیسم

این قسمت از تلاش های راننده برای ترمز کردن حاصل می شود. نیرویی ایجاد می کند که چرخش توپی چرخ را کند می کند. اکثریت قریب به اتفاق سازوکارهای سیستم های مدرن بر اساس اصطکاک عمل می کنند. یعنی از نیروی اصطکاک برای توقف ماشین استفاده می شود.

پیشرانه ترمز دارای انواع زیر است:

مکانیکی

در اتومبیل های مدرن، از آن در سیستم ترمز دستی استفاده می شود. طراحی آن شامل یک اهرم و یک کابل است که آن را به ترمز چرخ های عقب متصل می کند. برخی از مدل های خودرو مجهز به نمونه الکترونیکی هستند. در این حالت، تلاش ها به داده های فیزیکی صاحب خودرو بستگی ندارد.

هیدرولیک قسمت مهمی است که اکثر سیستم های مدرن بر اساس آن کار می کنند. طراحی چنین درایو شامل پدال، تقویت کننده خلا، سیلندرهای کار و اصلی، یک خط (لوله ها) است.

پنوماتیک

عمدتا در حمل و نقل بار استفاده می شود. این سیستم از هوای فشرده تغذیه می شود. دستگاه آن شامل: کمپرسور، گیرنده، پدال و سایر عناصری است که فشار هوای ثابت را در سیستم تضمین می کنند.

از الکترو پنوماتیک یا نوع دیگری از درایو ترکیبی به ندرت استفاده می شود، زیرا دارای دستگاه پیچیده و هزینه نگهداری زیادی است.

اجزای تشکیل دهنده ترمز

دستگاه ترمز شامل:

کولیس

یک سیلندر در آن نصب شده است، که به نیروهای مایع ترمز واکنش نشان می دهد و دیسک را می گیرد. چنین مکانیزمی در طراحی ترمزهای دیسکی گنجانده شده است. این قسمت دارای یک پیستون است که لنت ها را منبسط می کند، به طوری که آنها در برابر دیواره های طبل قرار می گیرند.

دیسک

بر روی توپی چرخ ها نصب می شود (اغلب در جلو). آنها از فلز ضخیم و بادوام ساخته شده اند که می توانند در برابر درجه حرارت بالا و فشار قابل توجهی مقاومت کنند. برخی از مدل ها برای عملکرد بهتر ترمز سوراخ شده اند. خنک سازی دیسک ها پس از ترمز گیری منحصراً توسط جریان هوا تأمین می شود.

طبل

اتومبیل های قدیمی فقط چنین ترمزهایی داشتند و اتومبیل های ارزان قیمت تولید شده امروز فقط در محور عقب به چنین ترمزهایی مجهز هستند. ترمزگیری در چنین مکانیزم هایی مانند همتایان دیسک موثر نیست، اما از نظر قابلیت اطمینان آنها سطح بالاتری دارند.

پد

عنصر دیگری است که در ترمز چرخ شرکت می کند. این یک قطعه فلزی با پوشش اصطکاک است. بعضی از مدل ها دارای یک لایه رنگی و صوتی هستند که نشان دهنده سایش در سطح اصطکاک است. در هنگام ترمز گیری، یک خراش ثابت وجود دارد.

تشخیص و سوء عملکرد سیستم ترمز

مهمترین خرابی ترمز، سایش لنت ترمز است. تشخیص آن بسیار آسان است. اکثر اصلاحات دارای یک لایه سیگنال هستند که در صورت تماس با دیسک، در هنگام ترمزگیری صدای جیر جیر مشخصی ایجاد می شود.

اما همه چیز به سبک رانندگی راننده خودرو بستگی دارد. اگر او دوست دارد در بخشهای کوچکی از جاده به سرعت شتاب بگیرد، این قسمتها سریعتر فرسوده می شوند، زیرا ترمزها بیشتر از حد معمول فعال می شوند.

عیب یابی سیستم ترمز

عیب یابی سیستم ترمز

بازه های تعویض لنت و دیسک ترمز

بررسی لنت های ترمز باید در هنگام تعویض لاستیک فصلی انجام شود. این کار تشخیص سایش به موقع را آسان می کند. برخلاف مایعات فنی که باید در فواصل منظم تعویض شوند، لنت ترمز یا در صورت خرابی ناگهانی (به عنوان مثال، به دلیل وجود آوار، سطح اصطکاک به طور یکنواختی فرسوده نشده است) تغییر می کند، یا وقتی که در یک لایه خاص فرسوده شود.

برای افزایش ایمنی سیستم ترمز، بسیاری از تولیدکنندگان لنت ها را به یک لایه سیگنال مخصوص مجهز می کنند (ترمزها در اثر از بین رفتن لایه پایه جیر جیر می کنند). در بعضی موارد، مالک خودرو می تواند ساییدگی عناصر را با نشان دادن رنگ تعیین کند. کارایی لنت های ترمز وقتی ضخامت آنها کمتر از دو یا سه میلی متر باشد کاهش می یابد.

جلوگیری از ترمز

برای اینکه سیستم ترمز ناگهانی خراب نشود باید نکاتی را رعایت کنید که به شرح زیر است:

تشخیص باید نه در سرویس گاراژ، بلکه در بهترین تعمیرگاه خودرو با تجهیزات دقیق انجام شود (به خصوص اگر ماشین به سیستم الکترونیکی پیچیده ای مجهز باشد) باید توسط متخصصین این امر تعمیر شود.

به مقررات تعویض روغن ترمز پایبند باشید (توسط سازنده مشخص شده است – اساساً این یک دوره هر دو سال یک بار است).

پس از تعویض دیسک های ترمز، از ترمز فعال خودداری کنید.

هنگامی که چراغ های اعلان روی صفحه ظاهر می شوند، باید در اسرع وقت به تعمیرگاه مراجعه کنید.

هنگام جایگزینی قطعات، از محصولات با کیفیت تولید کنندگان معتمد استفاده کنید.

هنگام تعویض لنت ترمز، تمام قطعات کولیس که به آن نیاز دارند را روغن کاری کنید.

از چرخ های استاندارد این مدل استفاده نکنید، زیرا در این حالت لنت ها زودتر فرسوده می شوند.

در سرعتهای بالا از ترمز شدید خودداری کنید.

پیروی از این دستورالعمل های ساده نه تنها باعث افزایش عمر ترمزها می شود بلکه هر سواری را تا حد ممکن ایمن می کند.

علائم و نشانه های خرابی سیستم ترمز

نشانه های ایراد در سیستم ترمز خودرو

نشانه های ایراد در سیستم ترمز خودرو

چراغ داشبورد ABS

داشبورد شما پر از چراغ هایی است که اگر حسگرهای مختلف اتومبیل شما یک مشکل احتمالی را تشخیص دهند، روشن می شوند. یکی از این چراغ ها، ABS است. ABS مخفف سیستم ترمز ضد قفل است. اگر این چراغ روشن شد از تماس با مکانیک خود دریغ نکنید تا بتوان تشخیص صحیح داد.

ترمزهای نرم

پدال ترمز که به راحتی به زمین رانده می شود اغلب نشان دهنده احتمال نشت روغن ترمز است. گرچه این مسئله ممکن است به راحتی توسط لنت های بسیار فرسوده ایجاد شده باشد، اما ممکن است نشتی در سیلندر اصلی ترمز یا در یکی از سیلندرهای چرخ ایجاد شده باشد.

لرزش پدال ترمز

اگر پدال ترمز شما هنگام فشار دادن می لرزد، دلیل بر این باور است که روتورهای شما باید ماشینکاری یا تعویض شوند. روتورها همان چیزی هستند که لنت ترمز می گیرد تا اصطکاک ایجاد کند تا سرعت ماشین شما کم شود. اگر صاف نباشند، فضای موجود در لنت های ترمز را کاهش می دهد، بنابراین توانایی شما برای ترمز موثر را کاهش می دهد.

کشیدن وسیله نقلیه

وقتی ترمز می گیرید ماشین شما باید به صورت مستقیم یا به هر روشی که بخواهید آن را حرکت دهید، حرکت کند. اگر ماشین شما به چپ یا راست بکشد، احتمالاً ساییدگی ناهمواری در لنت های ترمز وجود دارد. اما این ممکن است به دلیل گیر افتادن سیلندر چرخ یا ناخالصی های موجود در روغن ترمز باشد.

صداهای سنگ زنی

شاید رایج ترین علامت اشکال در ترمز، صدای خرد شدن یا جیغ زدن است که هنگام فشار دادن ترمز اتفاق می افتد. این امر به دلیل فرسودگی کامل ترمز و سنگ زنی فلز روی فلز دیگر ایجاد می شود که بسیار خطرناک است.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]
مجموعه استار سرویس تهران

استار سرویس

مجموعه استار سرویس تهران از سال 1387 در ابتدای کار با توجه به ورود خودرو های هیوندای و کیا در ایران با گذراندن دوره های تخصصی مورد نیاز و دریافت کد عاملیت 211 هیوندای  واقع در اتوبان ارتش فعالیت خود را آغاز کرده و در سال 1392 به صورت مستقل در راستای خدمات فروش و پس از فروش خودرو های هیوندای ، کیا ، تویوتا و لکسوس در منطقه شمال تهران با توجه به نیاز مشتریان و مراجعین محترم در فضای مستقل و با دسترسی آسان در مجتمع خدماتی صدر اقدام به  ارائه خدمات نموده است. لیست خدمات استار سرویس تهران خرید و فروش ماشین های خارجی فروش قطعات یدکی اورجینال خدمات پس از فروش شامل:
  • تعمیر موتور های GDI و توربو
  • تعمیر گیربکس های اتوماتیک CVT – DSG
  • جلوبندی و تنظیم زوایا با دستگاه
  • صافکاری و شاسی کشی با دستگاه
  • نقاشی با اتاق رنگ
  • ریکاوری رنگ و سرامیک بدنه
  • کارواش و صفرشویی
  • تعمیر خودرو در محل
  • امداد خودروی شبانه روزی
برچسب ها:

مقالات مرتبط

تعمیرگاه تخصصی بی ام و

تعمیرگاه تخصصی بی ام و

اگر شما دارنده خودرو بی ام و هستید و احساس می کنید که سیستم خودرو با مشکلاتی روبرو شده است، یا این که در...

یه راننده معمولی نباش!!

یه راننده معمولی نباش!!

خب قبل اینکه در مورد فوت و فنای رانندگی حرف بزنیم بیاین با هم یه مرور خاطرات بکنیم و یکم یاد گذشته کنیم....

پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

0 دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 + 7 =

Call Now Button